Blog

Strona główna   /   Blog
Co zamiast cukru?
Data dodania: 23 / 03 / 2017

Co zamiast cukru? Porównanie najpopularniejszych słodzików

Spożywanie białego cukru w nadmiarze sprzyja powstawaniu wielu chorób m.in. cukrzycy typu 2, osłabia układ odpornościowy, stymuluje głód i prowadzi do nadmiernego przybierania na wadze. Z tego względu coraz częściej poszukujemy dla cukru zdrowych zamienników. A to, który wybrać zależy od efektu jaki chcemy uzyskać.

Stewia

Stewia jest rośliną o bardzo słodkich liściach, nawet 200 – 300 razy słodsza od cukru. Na rynku można ją spotkać w postaci suszonych liści, jak i w tabletkach w postaci słodzika. Za słodki smak odpowiadają związki zwane glikozydami stewiolowymi. Nie mają one negatywnego wpływu na ludzki organizm. Dodatkowo stewia ma zero kalorii i nie podnosi poziomu cukru we krwi. Inna zaletą tego słodzika jest stabilność termiczna, jego budowa chemiczna nie zmienia się podczas ogrzewania do 200 °C. Minusem jest niewątpliwie jej charakterystyczny lekko gorzkawy posmak.

Ksylitol

Cukier brzozowy, czyli ksylitol jest naturalnym środkiem słodzącym. Dawniej do jego produkcji używano kory brzozy, aktualnie najczęściej produkuje się go z kukurydzy. Posiada 14-krotnie niższy indeks glikemiczny niż zwykły cukier, zaś kaloryczność o niemal 40% niższą. Dodatkowo skutecznie działa w walce z próchnicą i zapaleniem dziąseł. Niektóre doniesienia naukowe sugerują, że ksylitol zwiększa przyswajalność wapnia w diecie. Niestety jest stosunkowo drogi, a stosowany w nadmiarze może mieć właściwości przeczyszczające.

Aspartam

Aspartam jest jednym z najlepiej przebadanych słodzików pod względem bezpieczeństwa stosowania. Jest 200 razy słodszy od cukru i praktycznie bezkaloryczny. 100g dostarcza jedynie 4kcal. Ze względu na to, iż nie podnosi poziomu cukru we krwi, mogą go stosować osoby chore na cukrzycę. Aspartam w naszym organizmie metabolizowany jest do kwasu asparaginowego, metanolu oraz fenyloalaniny. Ze względu na obecność tej ostatniej, osoby chore na fenyloketonurię nie powinny go stosować. Minusem jest również niestabilność termiczna, gdyż wtedy traci swój słodki smak i wytwarza się szkodliwy dla naszego zdrowia związek – dieketopiperazyna.

Co najlepiej?

Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście nie słodzić wcale :-) A który dokładnie zależy od preferencji smakowych, celu jaki chcemy osiągnąć oraz przeznaczenia danego słodzika.

Tomasz Socha



« Wróć
Umów się na bezpłatną konsultację oraz bezpłatny trening
Obejrzysz nasze wnętrza i wyposażenie
Dokonamy pomiarów wagi i składu ciała, w tym tkanki tłuszczowej oraz tempa przemiany materii
Przeprowadzimy wywiad żywieniowy i sprawnościowy oraz próbny trening
Wspólnie określimy cel i sposób jego realizacji
Jeżeli zdecydujesz się na współpracę z nami, dokonasz wyboru usług i ustalimy harmonogram
Pierwsza wizyta jest zawsze darmowa i do niczego Cię nie zobowiązuje. Zrób pierwszy krok i zadzwoń do nas lub wypełnij formularz kontaktowy, oddzwonimy do Ciebie.

+48 12 421 0505 lub +48 505 834 664

Napisz do nas i zacznij swoją przemianę